سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نوشته های فلسفی و عرفانی


 


علل تنهایی  

هنگامی تنهایی به سراغ ما می‌آید که به خاطر رویدادهایی هم چون  مرگ ، طلاق ، کوچ کردن به شهری دیگر و یا محرومیت از قرار ملاقات ، شبکه‌های اجتماعی ما گسسته می‌شوند. اما ویژگی‌های شخصی نیز در احساس تنهایی دخیل هستند. مثلا عزت نفس پایین هم آدمی را از کوشش برای برقراری دوستی با دیگران باز خواهد داشت. همچنین ادراک نادرست دیگران می‌تواند در روابط تداخل ایجاد کند.

ترس از موقعیتهای اجتماعی (خجالت) نیز می‌تواند ما را از برقراری در روابط یا دیگران باز دارد. افکاری نیز که در هنگام برخوردهای اجتماعی وجود دارند می‌توانند در روابط ما اختلال ایجاد کنند. سرانجام اینکه ، به نظر متخصصان امکان دارد مهارت‌های اجتماعی ضعیف باعث اختلال در روابط شوند. ممکن است به این خاطر تنها باشیم که نمی‌توانیم - یا فکر می‌کنیم نمی‌دانیم - چگونه با دیگرانی که در دور و برهان هستند، رفتار کنیم.

روشهای برطرف کردن تنهایی

بهترین راه برای خنثی کردن این عوامل شاید صرفا آن باشد که در دور و بر دیگران باشیم، برخی از واکنش‌های آدمی در برابر تنهایی مثل فعل پذیری ، پرخوابی ، پرخوری ، استفاده از آرامبخش‌ها ، تماشای بیش از حد تلویزیون ، استفاده نادرست از الکل یا اعتیاد به کار می‌تواند انزوا و تنهایی را تشدید کند.

درمان تنهایی عبارت است از ورود به جرگه‌ای از دوستان و بستگان که با آنها می‌توان کارهایی را بطور مشترک انجام داد. تنهایی عاطفی به خاطر در فقدان یک دلبستگی عاطفی نزدیک و صمیمانه است. تنهایی عاطفی را نمی‌توان با دستیابی برطرف کرد بلکه باید صمیمیت عاطفی برقرار شود. شاید بد نباشد که این بخش را با یک نکته امید بخش تمام کنیم. با افزایش سن تماس‌های اجتماعی نیز بیشتر می‌شود.


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط :اسماعیل در 89/10/11 - 5:55 ع : : : نظر


    نگاه اجمالی  

    شما در اتاقتان تنها نشسته‌اید. می‌خواهید با دیگران باشید،  اما نمی‌توانید کسی را که بتوان به دیدار او رفت در نظر بگیرید. یا شاید با گروهی  از انسان‌ها باشید و در عین حال ، به گونه‌ای عجیب احساس انزوا و جدا بودن از  دیگران بکنید. هنگامی که روابط شخصی ما بسیار کم یا بسیار ناخشنود کننده باشد، احساس تنهایی می‌کنیم.

    انواع تنهایی

    تجربه تنهایی پدیده رایجی است، اما انواع متفاوتی از آن وجود دارد.

    • تنها گذرا: به صورت دوره‌های کوتاه مدت و مختصر تنهایی است، هر چند زندگی اجتماعی شخصی عموما رضایت بخش به شمار می‌آید.
    • تنهایی انتقالی: فرد در گذشته‌ای نه چندان دور از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده است، اما اخیرا بخاطر رویداد خاصی از قبیل طلاق ، مرگ عزیزان ، مهاجرت احساس تنهایی می‌کند.
    • تنهایی مزمن: که به مدت یک دوره چنر ساله طول می‌کشد و در طی آن هیچ گونه رابطه اجتماعی خشنود کننده‌ای وجود ندارد.

  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط :اسماعیل در 89/10/7 - 4:44 ع : : : نظر


    چیزی که این روزها در سطح شهر زیاد به آن برمی خوریم دوستان خیابانی هستند.

    افرادی که بیشتر پسر یا دختر جوان هستند و اکثراً بدونه آشنائی قبلی با هم دوست میشند. خیلی از آنها دوستیشان ادامه پیدا میکنه و منجر به ازدواج میشه.

    آیا آشنائی افراد با یکدیگر اینم توی خیابان درسته؟

    ریشه این کار را می تونیم توی رفتارهای خودمون جستجو کنیم از یک طرف خانواده ها جلوی رفت و آمد فرزندانشان را می گیرند که دنبال فساد نروند و از یک طرف غریزه ذاتی جوانها آنها را به طرف جنس مخالف می کشانه. عملی که درست در جاهای دور از دست خانواده ها یعنی خیابان مقدور میشه.

    بعضی از این دوستیها ناپایداره و دوامی نمیاره، بعضی با عشق های دوطرفه روبرو میشه و ادامه پیدا میکنه.

    ولی جواب سوال: تقریباً حدود هفتاد درصد کسانی که مشکل طلاق و با مشکلات ناسازگاری بعد از ازدواج دارند، طبق تحقیقاتی که من و همکارانم انجام میدهیم مربوط به زوج هائیکه آشنائی آنها دور از دست خانواده بوده و والدین در ایجاد آن نقشی نداشته اند. پس چرا اینگونه میشود. جواب آن در بی اعتمادی زوجها به همدیگره. آنها در اول تافته جدا بافته هستند ولی مدتی که طول کشید، شروع به متهم کردن همدیگر به روابط قبل ازدواج با دیگران می کنند هر چند که اینگونه هم نبوده باشه و یک احساس بی اعتمادی در آنها بوجود میاد.

    هر پسر و دختری دنبال یه همسر پاک می گرده و آنگاه که حس کرد او قبلا با کسانی دیگه دوستی داشته اول نزاع و نابسامانی زندگی شروع میشه. این آغاز زوال زندگیست، چیزی که هرگز به آن فکر نشده.

    دوستان گرامی خواننده عزیز:

    از این برادر کوچک خود به شما نصیحت قبل از شروع هر دوستی عواقب آن را بسنجید و نا خواسته به دامن معضلات آینده نیفتید. خانواده بهترین و مطمئن ترین محل برای رسیدن به آرزوهای شماست. اگه افراد نزدیک شما از اعمالتان با خبر باشند نه تنها جلوی شما را نخواهند گرفت بلکه کمکتان نیز خواهند کرد.

    والدین از انحرافات(اعتیاد- فساد جنسی- دزدی- فحشاء- مصرف قرصهای روان گردان و..........)می ترسند نه از روابط دوستانه.

    دوستان تان را به اطرافیان معرفی کنید و کاری کنید که دیگران در جریان کارهای شما باشند این در درازمدت به نفع شماست.


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط :اسماعیل در 89/10/5 - 12:37 ع : : : نظر


    با رسیدن به یک هویت نسبتا کاملتر ، فرد خواه ناخواه در شرائطی قرار  می‌گیرد که ملزم به اتخاذ تصمیمات و انجام انتخابهایی است که اهمیت ویژه‌ای در زندگی فرد دارند. برخی از این تصمیم گیریها و انتخابها سرنوشت ساز هستند، مثل ازدواج ، مثل انتخاب شغل و برخی تصمیماتی هستند، ساده‌تر و جزئی‌تر. برای انجام این انتخابها جوان نیاز به شناختهای کامل ، استفاده از راهبردهای مناسب و کمک و یاری راهنمایان دارد. افزایش توان فکری جوان و بالا بردن قدرت تصمیم گیری وی ، اهمیت بسزائی در صحت انتخابهای او خواهد داشت.


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط :اسماعیل در 89/10/5 - 10:3 ص : : : نظر


    زندگی فردی در مراحل قبلی زندگی تاثیر زیادی در شیوه زندگی او در دوره جوانی ‌دارد. به عبارتی طرح زندگی در این دوران طرحی است که پایه‌ها و اساس آن در مراحل قبلی ریخته شده است. با این حال این دوره سنی نیز مسائل و مشکلات ویژه خود را داراست تصمیم گیریهای فرد در این دوره حائز اهمیت فراوانی است و یکی از مشکلات رایج این دوران مساله تصمیم گیری است. جوانانی که در تصمیم گیری و اجرای اهداف و انتخاب راههای مربوط به مسائل زندگی خود مشکل پیدا می‌کنند، معمولا مشکلات دیگری را نیز تجربه خواهند کرد. بر این اساس مشکل تصمیم گیری از مشکلات رایج جوانان است که معمولا علت یابی و آموزش روشهای صحیح انتخاب و تصمیم گیری قابل حل خواهد بود .

    مشکلات و ناراحتیهای مربوط به افسردگی و اختلالات خلقی و اضطرابی نیز در این دوران شیوع بیشتری پیدا می‌کنند و برخی اختلالات روحی و روانی نقطه شروع در این دوران دارند. بطور کلی تحقیقات گوناگونی که انجام شده نشان دهنده شیوع فراوانی افسردگی ، وابستگی دارویی و بی اشتهایی عصبی با رژیم غذایی سخت و خودکشی است. خودکشی به مفهوم واقعی در دوران کودکی وجود ندارد، اما ویژگی منحصر به فرد نوجوانی و جوانی این است که در طی این دوران تلاش برای خودکشی به اوج خود می‌رسد. هر چند وجود این مشکل به صورت اندیشه خودکشی مطرح باشد نه احترام به آن. همچنین مطالعات نشان می‌دهند که اختلالات شدیدی مثل اسکیزفرونی در دوارن جوانی بروز می‌کنند. همینطور اعتیاد و وابستگی دارویی در این دوران شیوع فراوانتری پیدا می‌کند، هر چند خاص این دوران نیستند و در مراحل بعدی زندگی بزرگسالی نیز می‌توانند تظاهر پیدا کنند.


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط :اسماعیل در 89/9/23 - 10:40 ص : : : نظر


    به پسرم درس بدهید

    او باید بداند که همه مردم عادل و همه آن ها صادق نیستند ، اما به پسرم بیاموزید که به ازای هر شیاد، انسان صدیقی هم وجود دارد.به او بگویید، به ازای هر سیاستمدار خودخواه ، رهبر جوانمردی هم یافت می شود. به او بیاموزید، که در ازای هر دشمن ، دوستی هم هست.

    می دانم که وقت می گیرد، اما به او بیاموزید اگر با کار و زحمت خویش ، یک دلار کاسبی کند بهتر از آن است که جایی روی زمین پنج دلار بیابد.به او بیاموزید از باختن پند بگیرد و از پیروز شدن لذت ببرد. او را از غبطه خوردن بر حذر دارید. به او نقش و تاثیر مهم خندیدن را یادآور شوید.

    اگر میتوانید به او نقش موثر کتاب در زندگی را آموزش دهید.به او بگویید تعمق کند، به پرندگان در حال پرواز در دل آسمان ، به گل های درون باغچه و به زنبورها که در هوا پرواز می کنند ، دقیق شود.

    به پسرم بیاموزید که در مدرسه بهتر این است که مردود شود اما با تقلب به قبولی نرسد. به پسرم یاد بدهید با ملایم ها ، ملایم و با گردن کش ها ، تا می تواند مدارا کند. به او بگویید به عقایدش ایمان داشته باشد حتی اگر همه بر خلاف او حرف بزنند.

    به پسرم یاد بدهید که همه حرف ها را بشنود و سخنی را که به نظرش درست می رسد انتخاب کند .

    ارزش های زندگی را به پسرم آموزش دهید . اگر می توانید به پسرم یاد بدهید در اوج گرفتاری تبسم کند. به او بیاموزید که از ریختن اشک خجالت نکشد.

    به او بیاموزید که می تواند برای فکر و شعورش مبلغی را تعیین کند، اما برای دل هرگز.

    به او بگویید که تسلیم هیاهو نشود و اگر خود را برحق می داند پای سخنش بایستد و با تمام قوا بجنگد.

    در کار تدریس به پسرم ، ملایمت به خرج دهید ، اما از او یک ناز پرورده نسازید.بگذارید که او شجاع باشد، به او بیاموزید که به مردم اعتقاد داشته باشد.

    می دانم ... توقع زیادی است، اما ببینید که چه می توانید بکنید ، پسرم کودک کم سال بسیار خوبی است.

     


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط :اسماعیل در 89/9/17 - 12:48 ع : : : نظر


    پوزش و عذرخواهی دلیل خردمندی است.
    امید سرابی است که اگر ناپدید شود همه از تشنگی خواهیم سوخت.
    خونسردی بزرگترین صفت یک فرمانده است.
    تمام شان و عظمت یک انسان در فکر است.
    پیش از پیری جوانی و پیش از بیماری تندرستی را دریاب.
    نگذارید موریانه نگرانی ، بنای زندگیتان را واژگون کند.
    هیچ تنهایی وحشتناک تر از تکبر نیست.
    مرد بزرگ کسی است که در سینه خود قلبی کودکانه داشته باشد.
    هزار دوست کم است و یک دشمن بسیار.
    نهال دوستی واقعی آهسته رشد می کند.
    دنیا گلی است که گلبرگهایش خیالی و خارهایش حقیقی است.
    آنچه که پیش از مرگ انسان را می کشد نومیدی است.

         

    ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط :اسماعیل در 89/9/16 - 9:26 ص : : : نظر